17 oktober 2010

De prinses, de erwt en de prins

Het verhaaltje
Afgelopen zaterdag mocht Stig naar z'n eerste verjaardagsfeestje en ik wilde zelf iets maken om mee te geven. Het werd een "Prinses op de erwt"-set. Het werden er zelfs 3 in 1 keer, cadeautjes voor later. So far, so good... en toen kreeg het arme schaap (Stig dus) roodvonk. Baaibaai feestje :-(.

The princess, the pea and the prince The princess, the pea and the prince

De prinses op de erwt
Het zat al in m'n hoofd sinds ik het bij SouleMama had gezien. 't Is ook erg gemakkelijk om te maken, je moet enkel rechtdoor kunnen stikken en hier en daar een truukje gebruiken. Bv. je stikvoet zo vast mogelijk zetten als je de dekentjes zigzagt op de randjes, dan ontstaan er golfjes. En zie ne keer, dat groene dekentje, zo'n schoon en fijn breiwerk... gekocht aan de lopende meter bij Le Chien Vert (ik kan toch niet breien, haha).

The princess, the pea and the prince The princess, the pea and the prince

De matrasjes zijn gemaakt van katoenen stoffen. Binnenin zit Vlieseline H280, een volumineuze naaibare tussenvoering, niet vast te strijken (plakt dus niet) maar gewoon mee instikken in de naad. Ook wel gebruikt in winterjassen en hier dus als matrassenvulling.

Ik heb 4 avonden gewerkt aan 3 sets. De laatste avond moest ik nog 3 tassen maken om elke set in op te bergen. M.a.w. die 3 tassen moesten elk op max. 90 minuten klaar zijn én gepersonaliseerd. Dat ging zelfs vlot op 60 minuten. De mega-snelle-tassen zijn gemaakt uit een dikke wolvilt. Er zit geen voering in en de tas moet niet binnenste-buiten worden gekeerd. Wolvilt is nogal stoffig als je het knipt maar het rafelt niet. Met tas-en-al weegt 1 setje exact 310 gram. Héél weinig, dus het tasje is zeker stevig genoeg.

The princess, the pea and the prince The princess, the pea and the prince

En gelieve niet in te zoemen op het sjorwerk aan de ladders. Ik ben (over)duidelijk nooit bij de Chiro geweest.

De Flip-Flop-Pop
The princess, the pea and the prince

The princess, the pea and the princeDe prinses... ik zag het niet meteen zitten om ook nog eens 3 echte prinsessen-popjes te maken dus zocht ik een alternatief. Héél toevallig vond ik het boek "De prinses zonder koninkrijk". Het heeft niets te maken met "De prinses op de erwt" maar er stond wel een echte sprookjesprinses in. Nog meer toeval, er bleek een recto-verso tekening in te staan van een prinses met open ogen en eentje met gesloten ogen. Joehoee (sprong in de lucht)! Ideaal voor een flip-flop-pop. In één moeite heb ik dan ook maar de prins gekopieerd. Ok, het mag in feite niet maar het zijn ook maar cadeautjes. 't Is geen commerce, hè.

De tekeningen werden gescand en geprint op transferpapier, dan op een bleke katoen gestreken en dan werd er nog eens Fast2Fuse tussengestreken. Daarna werd alles rondomrond geknipt en gezigzagd. (NIET NADOEN! Het was prutsen, ik moet nog eens een simpelere manier uitdokteren.)
Voilà, met haar ogen open kan ze met de prins dansen, met haar ogen toe slaapt ze. Tenzij het echt héél romantisch wordt, dan is het net andersom.

Inspiratie voor meer "Prinsesjes op de erwt"
- SouleMama
- Stitch/Craft (met handleiding voor de matrassen)
- Stitch/Craft
- Make it perfect
- Sewing in No Mans Land (met handleiding voor het popje)
- Angry Chicken
- Tollipop

In't groot: leuk idee!

De erwten: pdf-file voor de peultjes, de erwten zelf maak je met speciale vilt-wol (Banier), een plukje wol tussen je handpalmen draaien (en stevig aandrukken tegelijkertijd) met vloeibare zeep vermengd. Wel dikke erwten maken, van het soort dat niet kan verdwijnen in een kleuterneusje (hè, Alejandro ;-)).

Het boek: De prinses zonder koninkrijk

87 opmerkingen:

  1. aah *zucht* ik ben zo verliefd daarop, ik heb zelden iets mooiers gezien denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat is dit mooi! En 't gemak waarmee je het beschrijft. Je zou bijna gaan geloven dat iedereen het even in elkaar stikt...
    Wel heel jammer voor Stig. Wens hem beterschap. Maar gezien de voorraad cadeautjes zou je denken dat hij de komende tijd meer feestjes heeft. En dat is natuurlijk ook niet vreemd. Buiten dat hij natuurlijk een heel lief jongetje is, zou ik ook wel zulke mooie cadeautjes wensen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat geweldig leuk en super mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaw! Super! En dat erwtje, is dat een parel of iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Ik ben nog maar begonnen met naaien, maar ooit wil ik ook zoiets naaien! Veel oefenen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt fantastisch leuk!! Supermooi gemaakt weer :)
    Enne, beterschap voor de kleine man, hopen dat ie zich gauw weer helemaal beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig kado! Arme Stig, ik hoop dat hij snel opknapt en dat hij dan alsnog dit waanzinnige kado mag gaan brengen.

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is voor mij de bijzonderste post die ik sinds lang op het web heb gelezen!!! Ongelooflijk goed idee en zo mooi uitgewerkt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is HET EINDE!
    Deze prinses genoot met volle teugen van deze blogspot en is helemaal mee met de romantiek en de erwt en al. Oh, Eloleo. Puur genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zooo mooi dat ik er zelf mee zou willen spelen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dit is echt zo ongelooflijk mooi! Ik word er bijna emotioneel van. Ik had als kind een matras met als antislip onderaan allemaal groenen bolletjes, een echt prinses op de erwst bed. Toen hadden we zo wat de mop aan de ontbijt tafel dat ik pijn had aan mlijn rug, dus wel een echt prinses moest zijn. En hoe voelt Stig zich ondertussen? Roodvonk. Klein dutske...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, zo ontzettend mooi!
    De meisjes die dit als cadeautje krijgen zullen helemaal verrast zijn!
    Ik vind het ook zo leuk dat je dit gewoon als cadeau maakt, zoveel werk...ik hou er ook van hoor!

    Ik geloof niet dat ik al eens eerder heb gereageerd maar ik heb je blog een keer gevonden toen ik op zoek was naar tassen én via mme zsazsa.

    groetjes uit Holland!
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai Sanne, wat een werk weeral, maar zo tof zeg!!Ik had dat nog nooit gezien, waaw!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb eens al die tutorials bekeken die je daar opsomt, maar die prinses met haar matrassen van jou springt er toch torenhoog bovenuit zenne! Al die anderen kunnen gewoon niet tippen aan wat jij gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal into meisjesstuff ontsnapt mij een spontaan 'ooooooh'.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi! Wil jou Stig niet op het verjaardagsfeestje van mijn dochter komen? ;)
    Misschien een tip voor de poppen: zou het misschien makkelijker werken als je eerst zigzagt en daarna pas langs het stiksel de overtollige stof wegknipt?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wauw Eloleo!!! Dit is subliem! Ik ben sprakeloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hm... misschien moet ik maar een prinses van het nieuwe flanelletje voor de dochter haar pyama opzij houden voor als ze wat groter is, en het verhaal kent. Héél mooi hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. heel mooi!

    ff iets heel anders, verwijder maar als het niet mag... heb op vakantieveiling een vakantie geboekt voor 4 euro... (week lang op parelstrand.be) met enkel een aantal bijkomende kosten... (16,- service en 8,50 lakenpakket pp.)kan met 4 tot 6 personenen!!!
    Nu wil ik er heel graag vanaf, omdat ik dubbele dingen heb geboekt.. handig, maar maar niet heus...Dus, wie er belangstelling heeft voor een weekje bungalow park voor weinig, (hoef er niet op te verdienen, als ik mijn kosten er uit heb is het ok....) mail me ff, of bel 06-27033372

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow! Zo mooi (stofjes), zo leuk bedacht (prinses) en zo handig (tasjes) en creatief (ook nog laddertjes erbij). En wat heb je deze 3 pareltjes snel in elkaar gezet!
    Je zou er zo iets commercieels mee kunnen doen, lijkt me. (Maar dan wel met een andere prins en prinses...)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk kado heb je gemaakt. Super! Wel heel jammer dat Stig het nu niet persoonlijk kon geven. Hopelijk is hij alweer wat opgeknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oohh waauw!!!

    Dit is écht iets voor u om te maken, ik denk niet dat iemand het mooier had geknunnen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Daar valt een mens toch van achterover! Sprakeloos mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooi verjaardagscadeau! Daar zouden alle kleine (en grote) meisjes wel blij mee zijn. Het is prachtig! Helemaal af.
    En aan wat een tempo, zeg. Hoe doe je dat toch?
    En Stig? Is die al wat beter?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dit is volgens mij een van de mooiste dingen die ik ooit al gezien heb! Ik meen het echt hè! Enne... eigenlijk vind ik die van jou veel mooier dan die van SouleMama. En dat paars van die tasjes... zo'n schoon kleur! En die ladderkes, zo schattig!
    Veel beterschap voor Stig... ocharme toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wow, allemaal dankjewel voor de complimenten!
    Stig is ondertussen weer beter en gaat opnieuw naar school. 't Was vooral vorige week dat hij zo ziek was.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mijn mond geraakt niet meer dicht. Zo, zo, zo mooi Eloleo. Wauw, wauw, wauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Amai! En nog eens amai, ik kan daar niks anders op zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat mooi! Die stofjes en kleuren en ik sta verwonderd hoe jij zo'n geniale inval krijgt om van dat popje een flipflop popje te maken en dat op te zoeken.
    Zou ook zo'n invallen kunnen gebruiken.
    Je bent de max !
    Grts.uit Gentbrugge ,Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind het prachtig... de dekens, de prins en prinses. Maar vooral: dat tasje. Dat ziet er heel tof uit. Daar zou ik wel een tutorial van willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. maar aléé, waar haaalt ge't !!! en vooral : zo snel, volgens mij run je een ondergronds naaiatelier !

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat ziet er dat prachtig uit, en kijk nou naar al die leuke reacties! geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Super! Wij hebben de prinses op de erwt hier ook net ontdekt maar hebben alleen maar een boekje ... Hoe je toch altijd op zulke mooie dingen uitkomt ... je hebt er echt speurneus en talent voor! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ADEMLOOS... dat ben ik en dat is hèèl bewust mèt hoofdletters getypt!
    Bravo voor eloleo ;)

    Marta

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Maar allé, zo sjiek. En dan die namen op de tasjes. Enkel daar heb ik al 90 minuten voor nodig. Die Stig kan meisjes nogal gelukkig maken met zo'n mama, echt heerlijk mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. super leuk, gij zijt toch echt een ferme madam.
    En wees gerust, zelfs chiromeisjes kunnen niet sjorren. (dat kunnen enkel die van de scouts :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik zou zeggen ,stuur je foto's van jouw prinsesje eens door naar diegene die jou inspiratie gaven en ze zullen ginder nogal op kijken. We zouden reclame voor jou moeten maken.
    Grts. Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  38. moh gij ! zo kweetniehoeschoon dat dat is!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Maar allé, eloleo, dat is gewoon KEItof!
    Wat een idee zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Allez zeg... niet normaal hoe tof dat dit is!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Dikke pluim hoor voor jezelf!!!!
    Ik vind die tassen énorm mooi...hoe heb je dat gedaan met die draaglussen? Om ze te bevestigen aan de tas bedoel ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Fam: Als je via Flickr inzoemt, kan je het beter zien. Ze zijn er gewoon bovenop gelegd en over-en-weer vast gestikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wauw! Hier valt niet veel meer op te zeggen dan dat je vééééél talent en vééééél geduld hebt! Superknap!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Gewoon een sprookje op zich! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Moh zo ongelooflijk mooi!!!! En dat je dat dan zo maar eventjes maakt zeg!
    Enneuh... Stig mag gerust naar mijn volgende verjaardagsfeestje komen hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat geweldig mooi geworden ! Een prachtcadeau ! En ik hoop dat de roodvonk (au,au,au) weer weg is. Sneu dat z'n eerste feestje niet door kon gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ja deze is heel erg mooi.
    En wat een leuk idee!!!!
    De paarse tasjes maken het helemaal af. Creatief hoor petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ja. Ik ben er een beetje stil van. En denk ik er toch echt over na om te stoppen met werken. Zodat ik tijd heb om ook prinsesjes op de erwt te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Fwiet fwiet van bewondering. Man, dit is echt te schoon.
    Dit zou nogal verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hier val ik nu echt van achterover!! On-ge-looooooofelijk geweldig mooi! Jammer dat mijn dochtertjes geen vriendinnetje van Stig zijn, want ze zouden dit ook super vinden :-)

    Chapeau!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. WAT HEB JE EEN SUPER, LEUK, FANTASTIS PROJEKT GEMAAKT.
    iK BEN SUPER INTUSIAST ERVAN.

    GROTEJES SEND YOU CONNY

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Echt superleuk bedacht! Wat een enige cadeautjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Maar 1 woord.... WAUW!!!!

    Jammer dat hij zijn eerste feestje heeft moeten missen. gelukkig gaat het weer beter zo te lezen en geen zorgen,.. als ik dit zo zie zal hij vast een graag geziene gast worden bij de meisjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dat is balen, je eerste feestje en dan ziek. Hoop dat hij al flink opgeknapt is ondertussen.

    Wat een leuk idee de prinses op de erwt in een tasje!

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  55. smelt! En speelt Stig er eigenlijk zelf niet mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  56. O-Oow, heel mooi, maar ben ik nu echt de enige die zich afvraagt hoe dat werkt? Ik veronderstel dat t een spelletje is? Ik zal mijn reactie maar anoniem plaatsen zeker, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Wauw, toen je het me uitlegde kon ik het me niet helemaal voorstellen maar ik vind het super! Maak je ook zoiets voor volwassenen? By the way, de steen van Alejandro zijn neus zit veilig in een potje in de herinneringenbox...Voelde Stig zich al wat beter met zijn playmobielpolies... X

    BeantwoordenVerwijderen
  58. ooh wauw wat ontzettend mooi!! sjonge jonge jonge! kwijl kwijl kwijl prachtig wat MOOI!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Arme Stig, met roodvonk, en arme jarige die nu niet een prachtig Prinses op de Erwt-setje kreeg....

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Aaah de roodvonk, dat hebben wij hier een poos geleden ook gehad. (Allé, de jongste toch)
    WAAW WAAUW OOOOh en AAAAAH voor het erwtenprinsesproject. Zo mooi! Wolvilt: hebben ze dat gewoon bij Pauli?

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Dit is echt GAAF!!! Wat ontzettend leuk zeg!
    die zou ik nog wel cadeau willen krijgen! Echt super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Beautiful! I love the ladders! Thank you for linking to my version.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Kom ik voor de eerste keer op jouw blog, val ik gewoon steil achterover! Wat ontzettend, ongelooflijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Wolvilt? Waar verkopen ze dat in het Leuvense? Ik heb een mooi patroon voor een jas maar wolvilt dat kennen ze bij Pauli niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Moh en ik vraag het gisteren en hij zegt dat hij dat niet kent en wijst de echte wollen stoffen aan van 20 euro de meter? Da's een straffe dat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @An: Misschien dat je dan eens "viltwol" moet proberen. Het is een wol-breisels dat vervilt is (gekookt vermoed ik). Prijs varieert van zo'n 15 euro tot meer dan 30 euro, afhankelijk van de kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Ola, da's wel kostelijk. Ik kan dan maar beter eerst ene probeersel maken eer ik me aan 't echte waag.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Wauww fantastisch mooi kadooo!! Zou zo blij zijn als dit voor mezelf onder de kerstboom lag!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Toen ik jouw prinses-op-de-erwt creatie zag was ik helemaal verliefd...al tijden had ik in mijn hoofd om ook eens aan de slag te gaan...even geleden is het er dan toch van gekomen, gemaakt voor mijn dochter en ze is er superblij mee. Maar stiekem geniet ik van het tafereeltje als ik er weer langsloop en wens ik heel stilletjes dat ik weer net zo klein ben als mijn dochter nu...kindertijd...een magische sprookjestijd! Kom je eens kijken? http://sakkjes.blogspot.com/2011/08/de-prinses-op-de-erwt.html

    Enneh...ik kan je nu ook eindelijk officieel volgen nu ik ook een plekje in Blogland heb gecreëerd. Ik geniet van je blog en al je creaties!

    Groetjes
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Goh als ik nog tijd vind, dan maak ik dat als eerste prijs voor onze sprookjeswandeling
    Enne..... Sjorren doen ze bij de scouts, bij de chiro houden ze zich daar niet mee bezig hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Lol! Dat de chiro niet sjort, had men mij ondertussen al eens uitgelegd. Ik ben duidelijk een leek op alle vlakken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails